Przejdź do głównej zawartości

Silikony i inne oblepiacze, metoda Curly Girl i Curly Girl na wakacjach.




Od dluzej niz dwoch lat stosuje u siebie radykalna metoda pielęgnacji kręconych włosów Curly Girl. O tej metodzie jest głośno i w internecie można się o niej czytać do woli. Można też się nieźle zakręcić, próbując ogarnąć, które oblepiacze sa do przyjecia a które nie. Informacji jest mnóstwo i informacje są sprzeczne. Chcialabym Wam pokazac, co sie dzieje z wlosami potraktowanymi silikonami po dwoch latach metody Curly Girl.




Moje Curly Girl.

Moja wersja Curly Girl nie wynika z chęci pielęgnacji włosów. Przynajmniej nie wynikala na początku. ;-) Moja wersja CG to wersja która wynikła z mojego silnego postanowienia, że już NIGDY nie będę używać szamponów. Dlaczego? Poniewaz przez nie stracilam kiedys pol wlosow i dorobiłam się łysiny. Więcej o moich przygodach z łysieniem mozecie przeczytac TUTAJ. Włosy odzyskałam, jakies niemiłosiernie piekne nie sa. Ale sa! I kocham je nad życie. I nadal boje sie szamponów jak diabel swieconej wody. Nie dość że doprowadzają mi do kłopotów ze skalpem, to jeszcze wysuszają pukle na długości.

Myje maska Vatika Black Seed jak mam lenia. Jak mam więcej czasu eksploruje ziołowe metody no-poo, jak np mycie wywarem z orzechów piorących, z shikakai, glinkami i wszystkim, co mi jeszcze przyjdzie do glowy. Taki sposób mycia ma swoje konsekwencje. Niestety, używanie gotowych kosmetyków zawierających oblepiacze rezultuje tłustym przyklapem.  Oblepiaczy jest tyle i informacje o nich są tak sprzeczne, ze najłatwiej mi było po prostu pozbyć się ich wszystkich, niz probowac każdego z osobna. Tak stalam sie totalnym radykałem. Wywalenie z pielęgnacji szamponów sprawiło, że moje wlosy staly sie zupelnie inne, niz kiedys. I ich potrzeby się bardzo zmieniły.

Używanie  szamponów i używanie syntetycznych filmformerow jest ze soba scisle powiazane i tak zaprojektowane przez producentów, by bez jednego nie mozna bylo uzywac drugiego. Nie zmywane detergentami filmformery zaczynaja obciążać i się nabudowywac. Używanie mocnych szamponów suszy włosy na wiór a by to zatuszować najłatwiej sięgnąć po filmformery. Takie bledne kolo. W tym kontekście silikony rzeczywiscie moga byc zle. Bo uzależniają od rypania włosów szamponem. A nie kazda skora da sobie z takim rypaniem rade. Moje nie dala. 





Wiec jakich substancji nie znajdziecie w moich kosmetykach?

  1. WSZYSTKICH silikonów
  2. WSZYSTKICH quaterniow i polyquaterniow
  3. Guar Gum
  4. Uwazam zeby nie przesadzic z woskami i lanolina
  5. Wysuszających alkoholi
  6. Detergentow






Na zdjęciu widzicie włosy, które ponad dwa lata nie widziały szamponu ani żadnej z powyższych substancji. Nie, nie jestem tłustym brudasem. ;-) Tak, mozna zyc bez szamponu. I to nawet calkiem niezle. Wlosy myje raz na cztery do sześciu dni, są świeże i ladnie sie kreca. Nie przesuszają ich mocno nawet kaloryfery. Ze skalpem problemow nie mam zadnych, juz zapomnialam jak to jest miec swędzącą skórę, łupież, przetłuszczanie, ropniaki i pryszcze. Psychiczna obsesja na włosy “skrzypiące z czystosci” tez już mi przeszła. Wręcz… skrzypienie wydaje mi się odrażające i okrutne dla włosów.


  


Z powodu tak radykalnego podejścia do sprawy i tak długiego doświadczenia “czuje” na włosach substancje powlekające. I czuje tez, czy schodzą z włosa podczas mycia, czy zostają na włosach. Ale o tym nie chce sie rozwodzic. W każdym razie bardzo polecam radykalne podejście wszystkim tym, ktorzy chca sie duzo nauczyc o sobie i swoich włosach i ich rzeczywistych potrzebach.









Co się stało, gdy nagle zakitowalam moje włosy silikonami?


Po dwóch latach mojego CG przyszedł czas na wakacje a dziki traf chciał, że były to wakacje w tropikalnych temperaturach, gdzie wiele godzin dziennie przebywalam pod woda, na dodatek slona. Przygotowując się do wyjazdu postanowilam, ze wroce na te dwa tygodnie do silikonów. Nie chcialbym stracic duzo na kondycji włosów o która tak długo walczyłam. Plan był taki, że ocean spłucze mi te oblepiacze, a to, czego nie spłucze, wypali slonce. Oj, jakże się pomyliłam...

Efekt? Ponizej wlosy po myciu maska Vatika z czarnuszka, nałożeniu maski Dove (cztery mocne silikony) na 20 minut. Po spłukaniu nałożyłam na nie jak zwykle lekka odżywka bez spłukiwania i żel Natura Siberika do loków, próbując stylizować. Zdjecie mowi za siebie, brak slow. :-)




Próbowałam walczyć, ugniatać na żel, ploppingowac, olejować olejami zmiękczającymi, ktore u mnie zawsze dają podbicie skrętu, w ruch poszły maski proteinowe… i nic. Nadal bezkształtny, brudny mop. 



Ocean nie pomógł, nawet po trzech dniach pływania i siedzenia na słońcu, włosy nie chcialy sie krecic. Czułam się okropnie. Zdesperowana do granic możliwości sięgnęłam po hotelowy szampon. Efekt ponizej.




Procedure z nakładaniem silikonów oraz innych oblepiaczy powtarzalam jeszcze trzy razy, za każdym razem kończyło się zmywaniem hotelowym szamponem. Ostatnia probe zakończyłam mocnym postanowieniem: nigdy wiecej! Moze i slona woda czy słońce nie przesuszyly mi wlosow. Ale na pewno zrobił to hotelowy szampon. Kupiłem butelkę oleju kokosowego i do końca wyjazdu zabezpieczalam je już tylko tym. Po powrocie jeszcze raz umyłam włosy szamponem. Efekt ponizej. 

 



Znow sie kreca, sa lekko podsuszone, ale nic, z czym nie uda mi się wygrać za tydzień czy dwa. Straciłam też z połowę nabudowanej henny i nie moge doczekac sie nastepnego hennowania.






Wnioski.

Nigdy specjalnie chyba nie wierzylam w to, ze CG rzeczywiście utrzymuje moje loki w ryzach. Teraz wierze. I za kazdym razem, jak przyjdzie mi do glowy, ze musze wlosy zabezpieczyć silikonami, bede sobie patrzec na te zdjecia.  

Więc jeśli zastanawiacie się, czy odstawienie oblepiaczy ma sens… to nie ma co się już dłużej zastanawiać. Trzeba probowac. Bo w tym szaleństwie jest metoda.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista dodatków: dodatki do henny, cassi i hendigo. Kontrola koloru.

Każdy kwaśny dodatek lekko zmienia efekt końcowy farbowania i za ich pomocą można kontrolować tonację kolorystyczną włosów, jakie będziemy miały na głowach, po koloryzacji henną czy kasją. Wybór kwaśnego dodatku ma tez wpływ na rezultat ostateczny farbowania za pomoca hendigo, badz farbowania cassia z katamem.  Zakwaszanie cassi oraz henny sprawia tez, ze rezultat farbowania jest trwalszy, ponieważ ten proces zmienia krztalt cząsteczek barwnika. Jeśli jesteście zainteresowani, jak chemicznie ten proces przebiega, warto poczytać TUTAJ . Zakwaszanie ziol farbujących zostało doglebnie przebadane metodami naukowymi w laboratorium i nie jest jakimś mitem, czy hennowym zabobonem .  Kwaśny dodatek zmienia strukturę cząseczki barwnika na bardziej nieregularną. Taka cząsteczka z łatwością przyczepia się do keratyny i ma dużą trwałość.  Nieumiejętne zakwaszanie henny prowadzi do koloru, nad którym nie mamy zadnej kontroli a rezultat takiego hennowania czasem jest niemożliwy,

PRZEPIS-BAZA, czyli jak przygotować cassie czy hennę, by zawsze pięknie łapała

  PRZEPIS-BAZA, czyli jak przygotować cassie czy hennę, by zawsze pięknie łapała Podstawowy przepis nadaje się do samej cassi, senny bądź senesu, samej henny oraz cassi z henną (można je przygotowywać razem, można też osobno). Posiłkując się tym przepisem należy także przygotować  hennę do pierwszego etapu hennowania dwuetapowego (etap henny) hennę pod hendigo (czyli do odstanej henny, badz henny z cassia dodajemy indygo/katam i od razu nakładamy na głowę) 💣 BETTER SAFE THAN SORRY. PRÓBY UCZULENIOWE Jeśli jesteśmy alergikami, bądź kiedyś byliśmy, przed nałożeniem ziół na głowę robimy próby alergiczne każdego ze składników naszej mieszanki osobno . I nawet jeśli na testach nie nic nie wyszło, zanim nałożymy na głowę pastę, sprawdzamy czy w domu mamy tabletki antyhistaminowe (lub EPI-Pen). Zioła rzadko uczulają i reakcje na nie zwykle nie są niebezpieczne. Częściej reakcje alergiczne wywoływane są przez kwaśne dodatki. Przygotowanie włosów 1) Przed nałożeniem ziół farbujących oczy

Odświeżanie koloru henny. Oczyszczanie przed hennowaniem. Chelatowanie włosów.

Chelatowanie włosów, to nic innego, jak zdejmowanie z nich nabudowanych składników mineralnych, jakie znajdują się w wodzie z kranu (szczególnie twardej). Jeśli hennujemy włosy, warto szczególną uwagę przyłożyć do regularnego oczyszczania włosków nie tylko ze składników kosmetycznych (do tego wystarczy zwykły SLS) ale także z minerałów . Oprócz tego, ze minerały sprawiają ze włosy matowieją, robią się szorstkie i suche, hennowane włosy tracą kolor, ciemnieją i szarzeją. Jak poznac, czy mamy w domu twarda wodę? Szukamy kamienia w czajniku do gotowania wody, na kranach oraz w toalecie. Jeśli w domu mamy problem z kamieniem i musimy go regularnie usuwać, mamy w domy twardą wodę. Takiej wody nie używamy do rozrabiania ziół ani po przegotowaniu, ani jako podstawę pod glutka lnianego. Twarda woda może całkowicie zablokować szczególnie katam i indygo. Cassia rozrobiona na twardej wodzie może dać zielony rezultat. Dobra, mocna henna pewnie przeżyje wszystko... ale może wyjść buro. W

Jak nałożyć na włosy hennę żeby nie zrobić sobie krzywdy?

Pasta hennowa to szorstkie, ciężkie błoto . Mimo dodawania do niej glutka lnianego i wybierania henny dobrze przesianej, bez piachu i innych zanieczyszczeń, nawet ze świetnej jakości henny wychodzi błoto. To nie gładka i leciutka odżywka. I o tym trzeba pamiętać i obchodzic sie z nia odpowiednio do jej konsystencji i ciężkości, by nie narobić sobie kłopotów. Przy nieprecyzyjnym nakładania henny na głowę może nas czekać wypadanie włosów, zniszczenia na długości, podrażnienie skalpu oraz odparzenia na skórze. Jakie są niebezpieczeństwa? Włosy w procesie hennowania są ciągnięte przez ciężka pasta nałożona za ciasno. Włosy w procesie hennowania sa szorowane szorstka pasta. Szorowany jest też skalp. Włosy i skóra głowy są ciągnięte przez opatrunek hennowy z pasty , folii oraz ręcznika lub ciężkiej czapki. Skóra czoła i karku zostaje poparzona przez folie. Więc jak sobie z tym poradzić? Henna zawiera piach i inne organiczne

Jak zafarbowac wlosy henna na rudo?

Farbowanie henna wlosow na rudo wbrew pozorom nie jest takie proste, jak się nam wydaje. Tak, henna farbuje na rudo, ale henna tez nie rozjaśnia , co nastręcza dużo problemów, jeśli nie mamy wlosow całkiem siwych, bądź jasnego blondu. I nawet, jeśli mamy, nakładanie na jasne włosy czystej henny, po kilku razach, zamiast rudego, da nam brąz. Henna po prostu się nabuduje. Dlatego ja polecam Wam metodę malych kroczków . Jeśli nabudujecie sobie hennę do brązu, rozjaśnić będzie ja mozna tylko chemicznie. Więc ostrożnie, i powoli. ;-)  Rude kolory docelowe: pomarańczowy, marchewka, jasna miedź, ciemna miedź. Te kolory będą się nabudowywać naturalnie, od pomarańczu aż do ciemnej miedzi. Sztuka jest w tym by nabudować tylko do pożądanego odcienia i potem proces zatrzymać. ;-) Pomarańczowy: tego koloru nie da się zrobić za pomocą samej henny na włosach w innym kolorze, niż siwe bądź platynowy blond. Jasna marchewka: wyjdzie na złotym blondzie, siwym oraz pl

Lista szamponów do oczyszczania włosów przed hennowaniem

    Filmformery Znajdują się w kosmetykach do włosów. Najwięcej ich będzie w serach do zabezpieczania końcówek, mgiełkach zabezpieczających przed niszczącym działaniem ciepła (np. prostownica, suszarka), maskach tak zwanych " fryzjerskich " oraz w nawet w tych bardziej naturalnych. Oraz we fryzjerskich, oraz drogeryjnych szamponach. W kosmetykach do układania włosów znajdziecie też polimery. Filmformery , o których pisze, są substancjami syntetycznymi, niezmywalnymi sama woda. Naturalne oleje, humektanty i proteiny w niczym hennie nie będą przeszkadzać i nie trzeba ich jakoś specjalnie zmywać bardziej, niż zwykle zmywacie olej z naolejowanych włosów. Do zdjęcia tych substancji potrzebujemy silniejszych detergentów. Szampon do oczyszczania tez siłą rzeczy nie może zawierać samych filmformerow w składzie. To chyba jasne. Nie zmyjemy ilmformerow za pomoca filmformerow. ;-) SILIKONY: Maja końcówki - cone, -conol, -xane, -xanol . Najpopularniejsze